آخرین اخبار
قاچاق داروهای سقط‌جنین و هورمون جنسی در کشور

ادامه قاچاق داروهای سقط‌جنین و هورمون جنسی در کشور

رئیس سازمان غذا و دارو درباره قاچاق دارو گفت‌: از صدها قلم دارو با نیاز واقعی امروز ۳۰ الی ۴۰ قلم دارو ممکن است به صورت قاچاق وارد شود، اما درباره داروهایی که نیاز القایی کشور هستند مانند سقط جنین و داروهای هورمن‌های جنسی و... قاچاق دارو ادامه دارد. سلامت نیوز: ادامه قاچاق داروهای سقط‌جنین و هورمون جنسی در کشور
اشتراک گذاری
19 اسفند 1400
940 بازدید
نویسنده : وادی زاده
منبع : داروسازان
کد مطلب : 435

رسول دیناروند در حاشیه مراسم همایش معاونین غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه میانگین موجودی دارو درکشور بیش از هشت ماه است، گفت: ما برای تامین دارو در کشور موجودی بیش از ۸ ماه را داریم البته این موضوع درباره همه داروها صادق نیست و در برخی از موارد در حالت هشدار هستیم. اینکه اعلام می‌شود کمتر از سه ماه موجودی دارو داریم برای توجه سیاستمداران به مسئله دارو است.

او ادامه داد: در جلسات متعددی با سیاستگذاران این موضوع را اعلام کرده‌ایم و در برخی از داروها دو ماه موجودی داریم البته این جای نگرانی نیست و خوشبختانه کمبودها غیرقابل جبران نیست.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره کمبود داروهای خارج از فهرست در کشور گفت: متاسفانه نسخه داروی خارج از فهرست نارضایتی برای بیمار ایجاد می‌کند و ما از پزشکان می‌خواهیم داروهایی که در فهرست موجود نیستند را نسخه نکنند. وقتی دارویی خارج از فهرست است یعنی این دارو وارد نمی‌شود البته ما امسال قانونی را برای مقابله با داروهای خارج از فهرست پیش‌بینی کردیم و پس از تصویب و ابلاغ طبق آن برخورد می‌کنیم و هر پزشکی که داروی خارج از فهرست نسخه کند در حقیقت براساس این قانون مرتکب خلاف شده است.

دیناروند درباره قاچاق دارو نیز گفت‌: قاچاق دارو در داروهایی صورت می‌گیرد که به آن‌ها نیاز واقعی یا نیاز القایی وجود دارد. قاچاق داروهایی که نیازواقعی داریم به حداقل رسیده و از صدها قلم دارو امروز ۳۰ الی ۴۰ قلم داروی واقعی است که ممکن است به صورت قاچاق وارد شود، البته سعی می‌کنیم که به این نیاز قانونی کشور پاسخ دهیم اما درباره داروهایی که نیاز القایی کشور هستند مانند سقط جنین و داروهای هورمن‌های جنسی و… متاسفانه قاچاق دارو وجود دارد.

او ادامه داد: قاچاق دارو مانند قاچاق مواد مخدر جرم سنگینی که جرائم سنگینی برای آن در نظر گرفته شده. گاهی اوقات ممکن است یک دارو که برند خارجی بوده قبلا در ایران وارد می‌شده اما امروز به دلیل اینکه تولید این دارو در کشور وجود دارد واردات آن محدود یا منع شده است. اما به دلیل اینکه سابقه ذهنی نسبت به این دارو در بازار وجود دارد قاچاق دراین حوزه را نیزشاهد هستیم. البته تلاش کرده‌ایم با افزایش تولید دارو در داخل به ۹۵ درصد نیازمان به واردات را کاهش دهیم.

دیناروند با تاکید بر اینکه ما به طور جدی اجرای کنترل اصالت را درنظر داریم، تصریح کرد: بخشی از قاچاق با اجرای کامل این سامانه برطرف خواهد شد و ما سعی داریم با اجرای آن قاچاق را ۵۰ یا ۶۰ درصد کاهش دهیم. البته حذف کامل امکان‌پذیر نیست چراکه برخی از داروهای قاچاق برای بازار زیرزمینی دارو وارد می‌شود مانند داروهای سقط جنین. بحث هماهنگی نیز در این زمینه با بازرسان و سازمان تعزیرات حکومتی در حال انجام است.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ما تلاش داریم شرایط تولید دارو در داخل را به استانداردهای جهانی برسانیم، گفت: متاسفانه ما هنوز به شرایط ایده‌آل در صنعت داروسازی نرسیده‌ایم و ضوابط کیفی و کمی در برخی موارد رعایت نمی‌شود. سیاست سازمان غذا و دارو حمایت از تولید ارتقای استانداردهای داروسازی است. البته این موضوع زمانبر است.

او در پاسخ به این سوال که آیا رقابت بین تولید و واردات وجود دارد، گفت: شرایط کشور امکانات محدودی را در این زمینه ایجاد می کند و ما نمی‌توانیم یک بازار رقابت آزاد برای داروهای تولید داخل و داروهای وارداتی داشته باشیم. البته اینطور نیست که هیچ رقابتی بین محصولات داخلی و داروهای وارداتی وجود نداشته باشد.

دیناروند تاکید کرد: سیاست کلی ما بها به تولید دارو در داخل است اما معتقدیم باید ارتقای کیفیت هم وجود داشته باشد. بازهم تاکید می‌کنم شرایط کشور به گونه‌ای است که نمی‌توانیم تولید داخل را نادیده بگیریم. این روشی است که کشور و دولت آن را پذیرفته و در حقیقت بخشی از سیاست اقتصاد مقاومتی است.

او به مشکل اساسی در حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: معضل اصلی ما در حوزه سلامت مشکل نقدینگی و کمبود بودجه است که همه حوزه سلامت را دچار مشکل کرده است و اگر این چالش بزرگ برطرف نشود حتماً دچار گرفتاری‌های بزرگی در حوزه سلامت خواهیم شد. وزیر نیز دیروز تاکید کرد که ما در حوزه سلامت نیازمند تامین منابع و اعتبارات پایدار هستیم.

رئیس سازمان غذا و دارو همچنین درباره هجمه‌هایی که در روزهای گذشته به سازمان غذا و دارو وارد شده، گفت: ‌این هجمه‌ها جدید نیست و معتقدم هرجا که موفقیت باشد از سوی برخی افراد هجمه‌هایی وارد خواهد شد. حوزه بهداشت نیز سمبل موفقیت است و دستاوردهای موفقیت‌آمیزی در کشور داشته است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *