آخرین اخبار
ماجرای داروهایی که منجر به کوری شد

ماجرای داروهایی که منجر به کوری شد

مدیرکل نظارت و ارزیابی دارو و موادمخدر سازمان غذا و دارو خطاب به معاونین غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور،‌گفت: راه‌حل مشکل کمبود دارو، تامین بدهی‌های شرکت‌هاست و نباید از شرکت‌های فوریتی دارو تهیه کنیم.
اشتراک گذاری
19 اسفند 1400
940 بازدید
منبع : داروسازان
کد مطلب : 438

دکتر اکبر عبداللهی اصل در همایش معاونین غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور با اشاره به چالش‌های حوزه داروخانه‌ها،‌ گفت: برای رفع این چالش‌ها سامانه مدیریت داروخانه‌ها را ایجاد کردیم که خوشبختانه اکثر دانشگاه‌ها با آن هماهنگ شده‌اند. البته برخی از قسمت‌هایش مشکلاتی دارد که باید با تعامل آنها را حل کنیم.

وی با اشاره به کمبودها در حوزه دارویی، گفت: این کمبودها باید مدیریت شوند. در برخی داروهای مورد نیازمان کمبود وجود دارد؛ به عنوان مثال در زمینه داروی آلبومین وضعیت به این شکل است و برخی از شرکت‌ها برای افزایش قیمت این دارو به ما فشار می‌آورند، اما ما ایستادگی کرده‌ایم. البته تاکنون آلبومین را از طریق واردات تامین کرده‌ایم اما بازارش کنترل شده است و این وضعیت تا زمانی که فشار شرکت‌ها از بین برود، ادامه دارد.

مدیرکل نظارت و ارزیابی دارو و موادمخدر سازمان غذا و دارو با اشاره به طلب‌های سنگین شرکت‌های داروسازی، گفت: در حال حاضر برخی شرکت‌ها ۶۰۰ روز و برخی از آنها ۳۰۰ روز از بدهی‌هایشان مانده است و این موضوع می‌تواند در آینده نزدیک تبدیل به یک بحران شود. درباره همین داروی آلبومین اکنون خمیر آن به اندازه یک سال در خارج از کشور ذخیره شده، اما شرکت‌ها نمی‌توانند آن را وارد و فرآوری کنند زیرا بدهکارند.

عبداللهی اصل با بیان اینکه در عین حال تاکید می‌کنم که نباید داروها را از شرکت‌های فوریتی تهیه کنید، گفت: راه‌مان برای جبران این کمبودها این است که پول شرکت‌ها را تهیه کنیم، اما نباید داروها را از شرکت‌های فوریتی بگیریم. وزارت بهداشت هنوز هم تاوان فرآورده‌ها و داروهای هپاتیت C، ایدز و داروهایی که منجر به کور شدن افرادی شده بودند را می‌دهد؛ چرا که این داروها از طریق شرکت‌های فوریتی به صورت قاچاق وارد شده بودند و ثبت هم نشده بودند.

وی با بیان اینکه ۳۰۰ تا ۴۰۰ قلم داروی بدون صاحب داریم، گفت این داروها را شرکتهای فوریتی وارد می‌کنند و جایی ثبت نشدند و نمایندگی رسمی نداردند.

وی در پایان تاکید کرد: تنها راه‌مان برای مبارزه با قاچاق، پیشبرد بحث سامانه رهگیری است بنابراین به آن توجه ویژه داشته باشید.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *