مصاحبه اختصاصی با دکتر جواد سالارصادقی
عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان ایران و دبیر انجمن داروسازان خراسان جنوبیبه مناسبت برگزاری چهل و هفتمین همایش ملی روز داروسازی ایران 🔸جناب دکتر سالارصادقی، اهمیت پنجم شهریور در تقویم جامعه داروسازی کشور را چگونه توصیف میفرمایید؟ پنجم شهریورماه، سالروز تولد حکیم زکریای رازی، روزی است که داروسازان سراسر کشور آن را فرصتی برای پاسداشت […]

عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان ایران و دبیر انجمن داروسازان خراسان جنوبی
به مناسبت برگزاری چهل و هفتمین همایش ملی روز داروسازی ایران
🔸جناب دکتر سالارصادقی، اهمیت پنجم شهریور در تقویم جامعه داروسازی کشور را چگونه توصیف میفرمایید؟
پنجم شهریورماه، سالروز تولد حکیم زکریای رازی، روزی است که داروسازان سراسر کشور آن را فرصتی برای پاسداشت مقام بلند خدمتگزاران حوزه دارو و درمان میدانند. روزی که بهانهایست برای گرامیداشت تلاشهای کیمیاگران خاموش نظام سلامت؛ افرادی که در اقصی نقاط کشور، با روحیهای جهادی و بیمنت، پاسخگوی نیازهای دارویی بیماران هستند.
▪️چه برنامهای برای گرامیداشت این روز در سال جاری تدارک دیدهاید؟
امسال در روزهای پنجم تا هفتم شهریور ۱۴۰۴، بزرگترین گردهمایی ملی داروسازان کشور در مرکز همایشهای بینالمللی رازی برگزار خواهد شد. این همایش با حضور مفاخر علمی داروسازی، فعالان صنعت و خدمات دارویی، مسئولان عالیرتبه نظام سلامت، و چهرههای برجسته دانشگاهی همراه خواهد بود.
▪️برگزاری این مراسم چه تأثیری بر همبستگی صنفی دارد؟
تجربه ثابت کرده است که برگزاری چنین رویدادهایی، علاوه بر ایجاد انگیزه و همدلی میان داروسازان، موجب همافزایی در شاخههای مختلف صنفی و ارتقاء کیفیت خدمات به بیماران میشود. در واقع، این همایشها فرصتی برای انسجام صنف، تقویت ارتباطات علمی و تخصصی، و افزایش مشارکت حرفهای است.
▪️آیا این برنامهها میتوانند در ارتقای جایگاه اجتماعی داروسازان نقشآفرین باشند؟
بدون تردید. روز داروساز میتواند عاملی برای ارتقاء درک عمومی جامعه از نقش داروسازان در نظام سلامت باشد. ما باید از این فرصت استفاده کنیم تا به مردم و تصمیمگیران کشور نشان دهیم که داروسازان یکی از پایههای اصلی درمان و یکی از عوامل کلیدی در مدیریت هزینههای سلامت هستند.
▪️برخی از اهداف کلان این همایش چیست؟
ما به دنبال تثبیت جایگاه صنفی و تخصصی داروسازان در تصمیمسازیهای کلان بهداشت و درمان هستیم. همچنین معرفی خدمات داروسازمحور، توانمندسازی علمی همکاران از طریق دورههای بازآموزی، و تشویق به نوآوری و کارآفرینی در زنجیره دارویی، از دیگر اهداف ماست.
▪️در دوره قبل، این همایش چگونه برگزار شد و چه دستاوردهایی داشت؟
خوشبختانه در دوره گذشته، این رویداد با حضور چهرههای شاخص و مسئولان عالی وزارت بهداشت برگزار شد. از داروسازان برتر در حوزههای مختلف قدردانی به عمل آمد و دورههای بازآموزی علمی نیز برگزار شد که تأثیر مثبتی در ارتقاء سطح دانش همکاران داشت. جا دارد از هیأت مدیره انجمن داروسازان ایران بهخاطر این برگزاری منسجم و هدفمند تشکر کنم.
▪️یکی از چالشهای همیشگی، فاصله صنعت داروسازی با صنف داروسازان است. نظرتان در این زمینه چیست؟
بله، این حلقه ارتباطی نیازمند بازسازی و تقویت جدی است. اگر ارتباط بین صنعت داروسازی و داروسازان شاغل در خدمات بالینی و جامعهای تقویت شود، تبادل اندیشهها، راهحلهای خلاقانه و همفکریها در جهت پاسخگویی به نیازهای بیماران به شکل مؤثرتری انجام خواهد شد. این تعامل، میتواند سطح علمی، فناورانه و عملیاتی جامعه داروسازی کشور را چند پله ارتقا دهد.
▪️سخن پایانی شما برای جامعه داروسازی کشور چیست؟
دعوت میکنم همه همکاران عزیز، بهویژه نسل جوان داروسازان، با مشارکت فعال در این همایش، صدای منسجم و اثرگذار صنف را به گوش جامعه و مسئولان برسانند. گرامیداشت روز داروساز فقط یک مراسم نیست، بلکه فرصتی است برای بازتعریف هویت حرفهایمان و بازیابی جایگاهی که شایسته آن هستیم.
این مطلب بدون برچسب می باشد.








