آخرین اخبار
مصرف خودسرانه دارو

معضلی به نام «مصرف خودسرانه دارو»؛ کردستان در رده‌های آخر جدول مصرف دارو قرار دارد

متاسفانه همه ما افراد بیشماری را می‌شناسیم که به دلایل مختلف و جزئی، قدم به سوی داروخانه می‌گذارند و بی‌توجه به هشدارهای مکرر از سوی افراد مطلع و پزشکان به مصرف داروها بدون تجویز پزشک و با عوارض ثانویه خطرناک روی می‌آورند.
اشتراک گذاری
19 اسفند 1400
1029 بازدید
نویسنده : وادی زاده
منبع : داروسازان
کد مطلب : 432

داروهای شیمیایی در بسیاری موارد به عنوان آخرین و مهمترین مرحله در درمان بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مصرف بجا و به موقع یک دارو می‌تواند از پیشرفت بیماری جلوگیری کند اما آمارهای مصرف خودسر دارو در کشور نگران کننده است و کمتر کسی به هشدارهایی مطرح شده از سویی برخی پزشکان توجه می‌کنند.

هر خانواده ایرانی سالانه ۳۴۰ عدد دارو مصرف می‌کنند که بیش از میانگین جهانی است و از این میزان نیز ۱۰ تا ۵۰ درصد به صورت خودسر و بدون تجویز پزشک مصرف می‌شود.

متاسفانه همه ما افراد بیشماری را می‌شناسیم که خودسرانه دارو مصرف می‌کنند و به دلایل مختلف و جزئی قدم به سوی داروخانه می‌گذارند و بی‌توجه به هشدارهای مکرر از سوی افراد مطلع و پزشکان به مصرف داروها بدون تجویز پزشک و با عوارض ثانویه خطرناک روی می‌آورند.

بسیاری از داروها عوارض خود را تنها چند لحظه بعد از مصرف دارو نشان می‌دهند اما در بسیاری موارد مانند مصرف غیرمعقول و بدون تجویز آنتی‌بیوتیک‌‌ها، شخص اثرات آن را در طولانی مدت لمس خواهد کرد.

مصرف بیش از حد آنتی‌بیوتیک‌ها موجب مقاوم شدن میکروب‌های بدن در  برابر داروها شده و حتی اگر فرد به اهدای عضو نیاز پیدا کند در نهایت به دفع آن عضو منجر می‌شود و بدن در مقابل هر عضو خارجی، به اصطلاح «خود ایمنی» پیدا می‌کند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به جایگاه داروسازی در بین مردم، افزود: داروسازان استان کردستان در بخش خصوصی و دولتی به صورت مستمر و مداوم و شبانه‌روزی مشغول ارائه خدمات دارویی بوده و تنها قشری که بدون دریافت هزینه و انتظار در مطب‌، با بیماران بصورت مداوم در حال مشاوره دارویی و راهنمایی درمان است، داروسازان هستند.

کامبیز حسن‌زاده افزود: متاسفانه یکی از مشکلات اساسی داروسازان، عدم درک جایگاه داروساز در جامعه بوده و بدیهی است با شناخت مردم از این قشر پرتلاش، جایگاه داروساز در نظام سلامت کشور و همچنین در بین عامه مردم مشخص شده و توانمندی‌ها و خدمات آنها هدفمندتر از قبل خواهد بود.

۱۷۱ داروساز در استان کردستان فعالیت دارند

حسن‌زاده در پاسخ به این سوال که تعداد داروسازان سطح استان چه تعداد هستند، اظهار داشت: در حال حاضر تعداد ۱۵۱ نفر داروساز در بخش خصوصی و تعداد ۲۰ نفر داروساز در بخش دولتی و بیمارستانی و اداری مشغول خدمات رسانی هستند که بطور نسبی توانسته‌اند نیازهای داروخانه‌های بخش خصوصی، دولتی و شرکت‌های توزیع دارویی استان را مرتفع نمایند.

وی خاطرنشان کرد: این ظرفیت هنوز اشباع نشده و اگر بر اساس تخت فعال بیمارستانی محاسباتی سرانگشتی داشته باشیم هنوز کمبود داروساز مشهود است و هم‌چنین در اکثر شهرهای استان ظرفیت تاسیس داروخانه در بخش خصوصی کماکان وجود دارد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به مصرف دارو در استان افزود: استان کردستان در رده‌های آخر جدول مصرف دارو قرار دارد و تاحدودی تجویز و مصرف دارو در حال حاضر منطقی بوده و اما با وجود اینها، هنوز مشکل فقر فرهنگی در ارتباط با مصرف دارو و همچنین موضوع مهم‌تر یعنی مصرف خودسر دارو خصوصا با تجویز فرد غیرپزشک دیده می‌شود و امیدواریم مردم با آگاهی از عوارض خطرناک داروها، از مصرف غیر ضروری این مواد شیمیایی پرهیز کنند.

حسن‌زاده در رابطه با پراکندگی داروخانه‌ها در سطح شهرهای استان، اذعان داشت: تعداد داروخانه‌های داخل شهرها و هم‌چنین پراکندگی آن‌ها جهت ارائه خدمات دارویی مطلوب و مناسب به نظر می‌رسد و برهمین اساس در استان تعداد ۱۷ شرکت و نمایندگی فعال توزیع دارویی داریم که بصورت تمام وقت مشغول دارو رسانی به داروخانه‌های بخش خصوصی، دولتی و بیمارستانی بوده و در این زمینه کمبودی احساس نمی‌شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان در ادامه به مردم توصیه کرد: از مصرف خودسرانه دارو و خصوصا آنتی‌بیوتیک جدا خودداری کنند و مصرف هرنوع دارو را با مشاوره پزشک معالج و یا داروسازان در دسترس، انجام داده زیرا عوارض بسیاری از این داروها بسیار بیشتر از جنبه درمانی آن است و ممکن است در صورت تداخل دارویی فرد دچار بیماری‌های حاد و غیر قابل درمان شود.

تبلیغات ماهواره‌ایی بلای جان بیماران

به گزارش فارس؛ این روزها تبلیغات ماهواره‌ای بسیار گسترده شده و با ترفندهای مختلف، زیبایی بصری افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهند و همچنین با شیوه‌های دروغین درمان معجزه آسا، فرد را به دام خود می‌اندازند این افراد و شرکت‌ها در صورت واقعی بودن داروها و یا مواد بهداشتی معرفی شده خود می توانند از درگاه‌های معتبرتر از جمله وزارت بهداشت و درمان سعی در فروش اجناس خود کنند و قطعا هیچگونه فایده‌ایی برای فرد خریدار ندارد و تنها سود حاصله به جیب افراد کلاهبردار در این حیطه خواهد رفت.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز با تاکید بر تبلیغات سودجویانه رسانه‌ها علی‌الخصوص تبلیغات شبکه‌های ماهواره‌ای افزود: با توجه به فراوانی و شیوع تبلیغات سوءدارویی و صرفا سودجویی‌های افراد غیرمتخصص از طریق شبکه‌های ماهواره‌‌ای و یا تحت تاثیر القاء دیگران، مردم نباید اقدام به مصرف دارو و خصوصا داروی غیرمجاز و قاچاق کنند زیرا در صورت بروز مشکل و عوارض مصرف اینگونه داروها نه تنها سلامت فرد به خطر می‌افتد بلکه هیچ شخصی نیز پاسخگو این مشکل نخواهد بود.

حسن‌زاده سپس اذعان داشت: هیچ‌گاه خرید دارو، مکمل‌های غذایی و فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی را از طریق اینترنت و رابطین شبکه‌های ماهواره انجام ندهند.

خرید دارو تمامی ندارند

شبنم شاکری سالهاست که در ارائه خدمات دارویی به مردم سنندج فعالیت دارد، او با اشاره به مصرف زیاد دارو در سنندج می‌افزاید: در این داروخانه ما به صورت شبانه روزی خدمات خود را ارائه می‌دهیم و تاکنون داروخانه را خلوت ندیده‌ام و مدام بیماران با دردهای شناخته و ناشناخته به ما مراجعه می‌کنند و بدون اینکه از عوارض دارویی آن با خبر باشند در خواست دارو می‌کنند و خرید دارو برای مردم تمامی ندارد.

شاکری می‌گوید: متاسفانه کمتر کسی به توصیه‌های دکتر داروساز حاضر در داروخانه توجه می‌کنند و مصر هستند تا دارو را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه تجویز دارو یکی از حیاتی‌ترین موضوعات در بحث درمان است اذعان می‌کند: ما بارها در داروخانه اشتباهات پزشکی را مشاهده کرده‌ایم که داروهای غلط و بلااستفاده را برای اشخاص تجویز می‌کنند و آنها نیز به دلیل اینکه اکثرا سواد دارویی ندارند در نهایت دارو را مصرف می‌کنند که این نیز یکی از خطراتی است که فرد بیمار را تهدید می‌کند.

این متصدی فروش دارو در ادامه به سن و شرایط فرد بیمار اشاره می‌کند و می‌افزاید: در بسیاری موارد ما برای کودکان زیر ۲ سال دارو توصیه نمی‌کنیم اما مادران کودکان به شدت اصرار به خرید دارو برای فرزند خود دارند.

وی خاطرنشان کرد: کودکان زیر ۲ سال بسیار حساس بوده و منطقی و درست‌ترین کار مراجعه به پزشک متخصص اطفال است تا از وقوع هر حادثه خطرناکی جلوگیری شود زیرا در بسیاری موارد ما نیز باید پاسخگو باشیم.

وی به اشاره به شرایط افراد مختلف می‌افزاید: مادران باردار و شیرده و افرادی که همواره از دارو خاصی استفاده می‌کنند در هنگام خرید دارو باید به پزشک داروساز اطلاع دهند زیرا عدم توجه به این موضوع موجب بروز مشکلات عدیده‌ایی خواهد شد که ممکن است جبران ناپذیر باشد.

منبع : فارس

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *