آخرین اخبار
چالش های نظام دارویی

۶ چالش‌ نظام دارویی کشور و راهکارهای برون رفت از بحران

شورای عالی سیاستگذاری نظام دارویی، در نامه‌ای به رئیس جمهور، به طرح چالش‌های نظام دارویی کشور پرداخته و در ادامه، راهکارهای برون رفت از شرایط موجود را پیشنهاد داده است. ✴️چالش اول: چند نرخی بودن ارز و مدیریت غیر علمی و ناصحیح تخصیص‌های ارزی که نتیجه آن کمبود کاذب منابع ارزی در بانک مرکزی و […]

اشتراک گذاری
10 مرداد 1403
397 بازدید
نویسنده : انجمن داروسازان ایران
کد مطلب : 1817

شورای عالی سیاستگذاری نظام دارویی، در نامه‌ای به رئیس جمهور، به طرح چالش‌های نظام دارویی کشور پرداخته و در ادامه، راهکارهای برون رفت از شرایط موجود را پیشنهاد داده است.

✴️چالش اول: چند نرخی بودن ارز و مدیریت غیر علمی و ناصحیح تخصیص‌های ارزی که نتیجه آن کمبود کاذب منابع ارزی در بانک مرکزی و یا تأخیر در تخصیص ارز است و سبب تأخیر در خرید مواد اولیه مکفی و منجر به کمبودهای دارویی می‌شود.

✴️چالش دوم: تغییر نرخ ارز از مرجع (۴۲۰۰ تومان) به نیمایی (۲۸۵۰۰ تومان) سبب شده است حتی در صورت تخصیص ارز کافی و به موقع توسط بانک مرکزی (که عملاً فرضِ محال است)، منابع ریالی مکفی برای خرید نهاده‌های تولید در اختیار تولید کنندگان دارو و مواد اولیه دارویی نباشد؛ به طوری که هم اکنون برای تأمین یک واحد نهاده تولید دارویی، به حدود ۷ برابر نقدینگی نیاز است.

✴️چالش سوم: تأخیر سازمان‌های بیمه گر در پرداخت بدهی خود به مؤسسات درمانی در طول زنجیره تأمین دارو، ابتدا داروخانه و سپس شبکه توزیع و در آخر منابع ریالی تولید کننده را معطل می‌کند. این تأخیر در گذشته حدود ۱۰ همت و پس از تغییر کانال ارزی هم اکنون بالغ بر ۴۰ همت کسری در نقدینگی زنجیره تأمین دارو ایجاد کرده است.

:

:

:

✅✅✅متن کامل نامه

????????

https://www.mehrnews.com/news/6180694/۶-چالش-بازار-دارویی-کشور-راهکارهای-برون-رفت-از-بحران

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.