آخرین اخبار

انجمن صنفی داروسازان ایران به کمیسیون اصل نود مجلس نامه نوشت : نارضایتی داروسازان از دارویار

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با سپید: نمایندگان نگران عدم تامین به موقع منابع مالی طرح و کمبود دارو در بازار هستند مریم شکرانی دارویار دوباره خبرساز شده و این بار صدای انجمن صنفی داروسازان ایران را هم در آورده است. انجمن صنفی داروسازان ایران در نامه‌ای به رییس کمیسیون اصل نود […]

اشتراک گذاری
02 آذر 1401
1056 بازدید
کد مطلب : 710

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با سپید: نمایندگان نگران عدم تامین به موقع منابع مالی طرح و کمبود دارو در بازار هستند
مریم شکرانی
دارویار دوباره خبرساز شده و این بار صدای انجمن صنفی داروسازان ایران را هم در آورده است. انجمن صنفی داروسازان ایران در نامه‌ای به رییس کمیسیون اصل نود مجلس اعلام کرده که با اجرای طرح دارویار، بدهی دولت به زنجیره تامین دارو سنگین‌تر شده و این مساله نگرانی‌های زیادی برای آینده بازار دارو و اختلال در آن پدید آورده است.
دارویار دوباره خبرساز شد
دولت سیزدهم در حاشیه تصویب قانون بودجه سال ۱۴۰۱ به دولت متعهد شد که در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات مواد اولیه دارویی، زیرساخت‌های بیمه‌ای اجرای این طرح را فراهم کند و در عین حال قیمت‌ها را به شهریور سال ۱۴۰۰ برگرداند.
هرچند که دولت سال گذشته بارها موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را تکذیب کرد و تاکید داشت که نان و داروی مردم هرگز گران نمی‌شود اما در سال ۱۴۰۱ و در اعلامی ناگهانی ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو را حذف کرد و گفت که در قالب طرحی موسوم به دارویار قیمت انواع دارو را بین ۵ تا ۳۰ درصد افزایش داده است و البته افزایش قیمت دارو به جیب بیماران تحمیل نمی‌شود و بیمه‌ها این افزایش قیمت را پوشش می‌دهند.
این مساله اما با انتقاد رسانه‌ها مواجه شد. رسانه‌هایی که نوشتند دولت برخلاف وعده قبلی نه تنها قیمت دارو را به قیمت‌های شهریور سال ۱۴۰۰ برنگردانده که آن را افزایش داده است.
از سوی دیگر مجلس هم به شدت به اجرای بی‌سر و صدای دارویار انتقاد کرد و گفت که مجلس از وجود زیرساخت‌های کافی اجرای این طرح اطمینان ندارد و احتمالا قیمت دارو گران می‌شود و هزینه آن به جیب بیماران تحمیل می‌شود.
در همین زمینه حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در شبکه خبر حضور یافت و گفت این که فکر کنیم قیمت دارو افزایش پیدا نمی‌کند، شدنی نیست و قطعا قیمت دارو افزایش پیدا می‌کند.
او همچنین گفت اگر بخواهیم مدیریت درست داشته باشیم، فقط می‌توانیم ۳۰ درصد هزینه مواد اولیه دارو را کنترل کنیم اما امیدواریم سازمان برنامه و بودجه منابع مالی بیمه‌ها را برای کنترل قیمت دارو در اختیار آن‌ها قرار دهد.
او با بیان اینکه دولت طرح دارویار را به طور ناگهانی و بدون هماهنگی با مجلس اجرا کرده است از دست خالی دولت برای تامین منابع مورد نیاز بیمه‌ها گفت.
به جز او سایر نمایندگان مجلس هم با دیدگاه مشابهی وارد ماجرا شدند و مساله در ادامه به جدل لفظی بین بهرام دارایی، رئیس سازمان غذا و دارو و محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس رسید و در حالی که رئیس سازمان غذا و دارو معتقد است که رانت‌جویان مدافع ارز ترجیحی هستند، رئیس مجلس پرداخت یارانه‌های دارو را ضروری می‌داند.
نامه داروسازان به کمیسیون اصل نود مجلس
حالا تشکل‌های صنفی دارویی هم به جمع این منتقدان اضافه شده‌اند و انجمن صنفی داروسازان ایران به کمیسیون اصل نود نامه نوشت. در این نامه که به امضای محمدباقر ضیا، رییس انجمن صنفی داروسازان ایران و خطاب به رییس کمیسیون اصل نود نوشته شده است، به مشکلات اجرایی طرح دارویار اشاره شده و نوشته است که عدم پرداخت به موقع بدهی دولت به داروخانه‌ها باعث شده که تا امروز به تمام حلقه‌های زنجیره تامین دارو در کشور شامل داروخانه‌ها، شرکت پخش، تولیدکننده و واردکننده فشار وارد شده و امکان تامین به موقع دارو و ارائه خدمات دارویی به مردم دچار اختلال شود.
در ادامه این نامه تاکید شده است که داروسازانی که در مناطق محروم و روستایی مشغول به کار هستند گاهی باید بیشتر از یک سال منتظر دریافت مطالبات‌شان باشند، بنابراین بیشتر از سایر داروخانه‌ها زیر فشار قرار دارند.
در این نامه همچنین آمده است که این نگرانی وجود دارد که با اجرای طرح دارویار و افزایش بدهکاری دولت به داروخانه‌ها، بدهکاری سنگین‌تر شده و اختلال جدی در بازار دارو ایجاد شود.
تامین به موقع پول پاشنه آشیل دارویار
حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه نامه انجمن صنفی داروسازان ایران به دست کمیسیون بهداشت مجلس نرسیده و کمیسیون اصل نود هم در این زمینه اطلاع‌رسانی نکرده است، به سپید می‌گوید که دولت بخش قابل توجهی از مطالبات طرح دارویار را پرداخت کرده و اینگونه نبوده که بسیاری از بخش‌های زنجیره تولید و توزیع دارو گرفتار تامین منابع مالی باشند.
او ادامه می‌دهد که در حال حاضر مطالبات داروخانه‌های بخش خصوصی به طور کامل پرداخت شده و تنها بخشی از مطالبات دانشگاه‌های علوم پزشکی باقی مانده است که آن هم رقم قابل توجهی نیست.
رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس همچنین تاکید می‌کند که مهم‌ترین مشکل طرح داریار نگرانی برای تامین به موقع منابع مالی از سوی سازمان برنامه و بودجه است که مجلس از ۲۲ دی سال ۱۴۰۰ مدام به سران سه قوه نامه نوشته و این مسائل را تذکر داده است.
شهریاری در ادامه تاکید می‌کند که منابع لازم برای اجرای طرح دارویار ۱۱۷ هزار میلیارد تومان است که دولت نتوانسته این رقم را تامین کند اما شخص رئیس‌جمهوری قول داده که این منابع تامین می‌شود و بازار دارو با مشکل مواجه نمی‌شود.
صنعت دارو گرفتار کمبود نقدینگی
در مقابل علی فاطمی، نایب رییس انجمن داروسازان کشور تاکید دارد که هرگونه اختلالی در تامین به موقع منابع می‌تواند بازار دارو را با مشکل جدی مواجه کند.
او به سپید می‌گوید که با افزایش قابل توجه هزینه‌های تولید و افزایش ۵۷ درصدی دستمزد کارگران، برای حفظ تولید فعلی دارو نیاز به نقدینگی و سرمایه بیشتری است و داروسازان در حال حاضر با کمبود شدید نقدینگی مواجه هستند. بنابراین هرگونه اختلالی در تامین به موقع منابع می‌تواند بازار دارو را با کمبود جدی اقلام دارویی مواجه کند.
این فعال صنعت دارو تاکید می‌کند که به نظر می‌رسد بیمه‌ها توانایی کافی برای تامین به موقع منابع را ندارند و احتمالا جور افزایش قیمت دارو به جیب بیماران تحمیل می‌شود.
این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که کمیسیون بهداشت مجلس هم از ورود جدی‌تر نمایندگان به طرح دارویار خبر می‌دهند.
الهام آزاد، نماینده مردم نائین در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، اعلام کرد: «نمایندگان مجلس نگرانی‌هایی درباره سرانجام طرح دارویار دارند و با توجه به گزارشی که از این کمیسیون گرفتیم، دوستان ما در کمیسیون بهداشت به این مسئله ورود کرده‌اند که ان شا الله بتوانند موضوع هزینه‌های درمان و دارو را سامان دهند.»
نماینده نایین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه زیرساخت‌های کشور در این حوزه به درستی چیده نشده است، تاکید کرد: «انشالله با تدابیری که کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دارد این روند اصلاح شود و مردم ما طبق قانون اساسی که باید از حق بهداشت و درمان رایگان برخوردار باشند، بتوانند از خدمات بهداشت و درمان به صورت رایگان بهره‌مند شوند.»
وزارت بهداشت می‌گوید بدون در نظر گرفتن بدهی دولت به بیمه‌ها حداقل ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای پوشش بیمه‌ای افزایش قیمت دارو نیاز است. این در حالی است که دولت فقط حدود ۶۲ هزار میلیارد تومان به این طرح اختصاص داده است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *