آخرین اخبار
ایمنی غذایی در کشور

ایمنی غذایی ایرانیان متولی ندارد

بسیاری از دستگاههای مرتبط با ایمنی غذایی در کشور بدون هماهنگی و دستور کار مشخص فعالیت هایی را برای رضای خدا و سلامت مردم انجام می دهند
اشتراک گذاری
19 اسفند 1400
1078 بازدید
نویسنده : وادی زاده
منبع : انجمن داروسازان
کد مطلب : 257

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز در همایش ملی روز جهانی غذا همچون متولیان سازمان غذا و دارو اذعان داشت که لشگر غذا در کشور فاقد یک فرمانده واحد است.

سید حسن قاضی زاده هاشمی با اذعان بر اینکه در کشور ما پراکندگی و موازی کاری دستگاه های دولتی وحاکمیتی در حوزه ایمنی غذا با تشکیل سازمانی که متولی تامین ایمنی غذا در کشور باشد باید سامان بگیرد، گفت: هم اکنون دستگاههایی مانند سازمان حفاظت نباتات کشور، سازمان دامپزشکی کشور، سازمان غذا و دارو، سازمان ملی استاندارد، سازمان حفاظت از محیط زیست، دفتر محیط زیست و سلامت غذای وزارت جهاد کشاورزی، سازمان شیلات و غیره در زمینه ایمنی غذایی بدون هماهنگی کامل و دستور کار مشخص و قانونمند فعالیت هایی را برای رضای خدا و سلامت مردم انجام می دهند در حالی که باید نقشه ی جامعی برای اینها تعریف شود و متولی ایمنی غذای ایرانیان از اختیارات و امکانات لازم برخوردار باشد.

وی اظهار امیدواری کرد که امید است پس از گذشت نیم قرن دوباره بتوانیم قانون را با توجه به پیشرفت هایی که صورت گرفته بازنویسی کنیم.

هاشمی با تاکید بر تولیت حوزه غذا و قانون محور شدن اقدامات همه دستگاههای مربوطه در این حوزه نقش دستگاه قضایی در این رابطه را ویژه دانست و گفت:  زیبنده نیست که عده‌ای متخلف دستگیر و تحویل داده شوند اما متناسب با جرم مجازات نشوند .

وی همچنین با اشاره مشکلات بازنگری قوانین گفت: من شاهدم در طول ۳۰ سال گذشته هر زمان صحبت از بازنگری قانون

پراکندگی و موازی کاری دستگاه های دولتی وحاکمیتی در حوزه ایمنی غذا با تشکیل سازمانی که متولی تامین ایمنی غذا در کشور باشد باید سامان بگیرد

می‌شود این تردید وجود دارد که این قانون در مجلس آنقدر دستکاری شود که هم آنچه را هم که داریم از دست  بدهیم .

هاشمی تاکید کرد که پس این گرفتاریها را باید با هماهنگی دستگاههای مختلف و دست اندرکاران امر و نمایندگان مچلس حل کرد.زیرا ما خلاهای قانونی فراوانی در حوزه غذاهای حیوانی ،غذاهای خیابانی، مواد غذایی ارگانیک، افزودنی ها، بقایای آفت کش ها، بقایای داروهای دامپزشکی و آلاینده های خورا ک دام، ثبت اقلام پرخطر داریم که باید در حمایت از مصرف کننده وسومدیریت ها این بازنگری در قانون انجام شود و سازمانی باید بطور کارآمد تولیت این بازنگری را برعهده بگیرد.امیدواریم این آرزو برآورده شود و ای کاش آن روز خیلی دیر نباشد.

وزیر بهداشت و درمان همچنین  گفت: شعار امسال تلاش برای دستیابی به گرسنگی صفراست. ای کاش این شعار روزی در جهان محقق شود اما بعید است با ساختار قدرت موجود در جهان این امکان میسر شود وگرسنگی در جهان به صفر برسد.

وی افزود: متاسفانه گرسنگی در سطح جهان به طرز غم انگیزی افزایش یافته است درحالی که کره زمین قابلیت تامین غذای همه ی انسانها را دارد به شرط اینکه تعهد جهانی برای دسترسی همه ی افراد به غذای مناسب محقق شود این امردر حال حاضر بعید بنظر می رسد.

وزیر بهداشت با اشاره به آمارهای فائو اظهار داشت: این آمار نشان می دهد یک چهارم از کل مواد غذایی روزانه که به عنوان ضایعات به هدر می روتد برای غذا دادن به کل جهان کافیست. اما افسوس شرایط آب و هوایی، اسرافها، جنگ ،شرایط

 زیبنده نیست که عده‌ای متخلف در حوزه ایمنی غذا دستگیر و تحویل داده شوند اما متناسب با جرم مجازات نشوند

اقتصادی، بی عدالتی ها نمونه هایی ازموانع دستیابی به گرسنگی صفردر جهان است.

هاشمی گفت: در دنیایی که مواد غذایی برای همه تولید می شود یک نهم مردم کره زمین در گرسنگی مزمن بسر می برند. براساس گزارش فائو در سال ۲۰۱۶ تعداد افراد در معرض گرسنگی ۳۸ میلیون نفر است و هر روز ۸۰۰ میلیون نفر در معرض گرسنگی و مشکل تهیه ی غذای سالم قرار می گیرند که بیش از نیمی اراین افراد در کشورهای درگیر جنگ زندگی می کنند. ضمن آنکه در این میان ۶۰ درصد از گرسنگان جهان زنان هستند و ۴۵ درصد از مرگ و میر نوزادان مرتبط با سو تغذیه است .

وی با بیان اینکه عدم دسترسی به غذای سالم و تغذیه مناسب موجب بازماندگی از رشد ۱۵۵ میلیون کودک زیر ۵ سال در جهان شده است، گفت:  براساس آمار فائو در سال ۲۰۵۰ بیش از ۶۵ درصد از مردم جهان در شهرها زندگی می کنند که باعث می شود تولید غذا به بیش از ۶۰ درصد از آنچه که امروز هست افزایش یابد.

هاشمی ادامه داد: این هدف جهانی یعنی دسترسی به گرسنگی صفر در سال ۲۰۳۰ بدون توسعه مناطق روستایی امکان پذیر نیست. ۸۰ درصد افراد فقیر در مناطق روستایی که اشتغال آنان وابسته به امور کشاورزی جنگل داری شیلات و دامداری است زندگی می کنند طبیعی است حمایت از این افراد و توسعه ی کسب و کارشان در جهت کاهش سوتغذیه و بهبود سیستم های تولید مواد غذایی و ایجاد سلامت غذایی از جمله راهکارهای ایجاد امنیت غذایی در جهان است.

وی درباره وجود مشکلاتی از این دست در کشور اشاره کرد و گفت: با وجود همه ی اقداماتی  که در طول چهار دهه گذشته در

۶۰ درصد از گرسنگان جهان زنان هستند و ۴۵ درصد از مرگ و میر نوزادان مرتبط با سو تغذیه است

زمینه توسعه عدالت اجتماعی که موجب نزدیکتر شدن به هدف زندگی سالم در میان مردم کشور است صورت گرفته ما هنوز گرفتاریهایی زیادی در این زمین داریم . چنانچه آمار آسیب های اجتماعی در کشور نشان می دهد با وجود آنکه عدالت اجتماعی شعار اساسی انقلاب اسلامی بوده اما به علت ناکارآمدی دستگاههای مسوول موانع برای توسعه عدالت اجتماعی بسیار زیاد بوده است.

وزیر بهداشت تاکید کرد که همکاران من در وزارت بهداشت با توجه به خط مشی و هدف گذاری تعیین شده در سند چشم انداز ۲۰ ساله نظام و سیاست های ابلاغی مقام رهبری در حوزه سلامت؛ برنامه های عملیاتی ارتقای سلامت جسمی و روانی آحاد شهروندان را طراحی کرده که امیدورایم با حمایت بیشتر دولت و مجلس و دولت ها و مجالس آینده تا سال ۱۴۰۴ به کسب جایگاه مناسب در منطقه دست پیدا کنیم.

وی با تاکید براینکه برای دستیابی به این هدف ساختارسازی و نهادسازی کارآمد و نه موازی کاری در حوزه رفاه اجتماعی ضروری است گفت: در تولید و عرضه ی محصولات سلامت محور با توجه به ظرفیت های موجود در کشور حمایت از تولید داخل از اولویت های ماست.

هاشمی گفت: نه تنها دسترسی به غذا و غذای سالم از اولویت های ماست بلکه سبک تغذیه سالم هم از مزرعه تا سفره از وظایف ماست چرا که در حال حاضر تغذیه نامناسب موجب شده تا ۴۰ درصد از ایرانیان با افزایش توده ی بدنی رو به رو باشند.

وی افزود: در این راستا نقش سازمان غذا و دارو در الصاق نشانگرهای ملی برای صنایع غذایی و آگاه سازی رسانه ها بسیار کمک کننده است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *