آخرین اخبار

تحلیل نایب رئیس انجمن داروسازان از وضعیت دارو و داروخانه ها

به گزارش دوشنبه های دارویی، سیدعلی فاطمی نایب رئیس انجمن داروسازان ایران در گفتگو با خبرگزاری فارس درباره آخرین وضعیت کمبودهای دارویی در کشور توضیح داد: طرح دارویار که از تیرماه اجرایی شده،بارمالی آن در ماه‌های شهریور، مرداد و مهر رخ نموده است. سازمان بیمه سلامت بدهی خود به داروخانه‌ها را پرداخت کرده است اما […]

اشتراک گذاری
02 آذر 1401
873 بازدید
کد مطلب : 688

به گزارش دوشنبه های دارویی، سیدعلی فاطمی نایب رئیس انجمن داروسازان ایران در گفتگو با خبرگزاری فارس درباره آخرین وضعیت کمبودهای دارویی در کشور توضیح داد: طرح دارویار که از تیرماه اجرایی شده،بارمالی آن در ماه‌های شهریور، مرداد و مهر رخ نموده است. سازمان بیمه سلامت بدهی خود به داروخانه‌ها را پرداخت کرده است اما تامین اجتماعی حتی یک ریال به داروخانه‌ها پرداخت نکرده است.

امان از بدعهدی سازمان تامین اجتماعی

وی با بیان اینکه عملا بار یارانه داروها بر دوش داروخانه‌ها خصوصا داروخانه‌های بخش خصوصی قرار گرفته است عنوان کرد: سازمان بیمه سلامت پولی که از سازمان برنامه و بودجه دریافت کرد را به داروخانه‌ها پرداخت کرد اما تامین اجتماعی مشخص نیست این پول را کجا هزینه کرده است. برخی از بیمارستان‌های خصوصی یا دولتی اعلام کرده‌اند که به بیمه‌شدگان تامین اجتماعی خدمات ارایه نمی‌کنند و اگر ۱۴هزار داروخانه اعلام کنند که با بیمه‌ها قطع ارتباط می‌کنند مردم می‌توانند دارو تهیه کنند؟ درحال حاضر مردم ۵ الی ۱۰ درصد هزینه داروها را می‌پردازند و در صورت قطع همکاری داروخانه‌ها با بیمه فشار مضاعفی به مردم وارد می‌شود.

فاطمی ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی بودجه را از سازمان برنامه و بودجه دریافت کرده است و به داروخانه‌ها اعلام می‌کند پول پرداخت شده است در صورتی که یک ریال هم به داروخانه‌ها پرداخت نشده است!

برنامه ریزی نادرست در خصوص تامین آنتی بیوتیک

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران عدم برنامه‌ریزی صحیح وزارت بهداشت را عامل کمبود آنتی‌بیوتیک در کشور دانست و گفت: به محض اینکه طرح دارویار اجرایی شد کارخانه‌های تولید آنتی‌بیوتیک نسبت به قیمت‌های اعلامی سازمان غذا و دارو اعتراض کردند و گفتند که این قیمت‌ها را نمی‌پذیرند و برخی نیز تولید خود را کم کردند یا متوقف کردند و دو ماه تولید آنتی‌بیوتیک کم شد و نتیجه آن این شد که امروز با افزایش شیوع بیماری آنفلوآنزا نیازمند شدید آنتی‌بیوتیک هستیم و امروز سازمان غذا و دارو قیمت آنتی‌بیوتیک ها را درحالی بالا برده است که کشور با چالش تامین دارو مواجه است و این یعنی نوش دارو پس از مرگ سهراب!

وی با اشاره به اینکه عادی شدن شرایط دارویی کشور نیازمند زمان چندماهه است گفت: فاصله تولید دارو تا توزیع به داروخانه‌ها یکی دو روزه نیست و تحمل کمبود دارو برای مردم دشوار است. دیر رسیدن آنتی‌بیوتیک می‌تواند مشکلات جدی برای بیماران ایجاد کند.

رئیس جمهور خواستار برخورد با اهمال کاران شده است

فاطمی با بیان اینکه رئیس جمهور نیز به موضوع کمبود دارو ورود کرده است توضیح داد: وی خواستار برخورد با اهمال‌کاران شده است، دیر اعلام کردن افزایش قیمت دلیل این مشکلات است. تولیدکنندگان آنتی‌بیوتیک‌ها بارها اعلام کردند که با این قیمت‌ها نمی‌توانیم تولید کنیم و مسوولان وزارت بهداشت به این موضوع بی‌توجه بودند.

این داروساز با بیان اینکه در زمان اجرای طرح دارویار پیش‌بینی می‌شد کمبودهای دارویی ظرف دو ماه رفع شود تصریح کرد: متاسفانه امروز این اتفاق رخ نداد و می‌بینیم که به دلیل عدم برنامه‌ریزی با مشکل کمبود دارو مواجه هستیم هرچند ممکن است عده‌ای از شرکت‌های پخش به بهانه انتظار برای بالا رفتن قیمت دارو، دست به احتکار زده باشند.

رسوب مواد اولیه در گمرک

نائب رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: وزارت بهداشت باید به این موضوع توجه کند که وقتی قیمت ارز از ۴۲۰۰ تومان به بیش از ۲۷ هزار تومان افزایش می‌یابد سهم مالیات ارزش افزوده ۹ درصد فشار زیادی به شرکت‌ها تحمیل می‌کند، درحال حاضر حدود ۶۰۰ میلیون دلار مواد اولیه در گمرکات موجود است که شرکت‌ها نمی‌توانند آن را ترخیص کنند به دلیل اینکه نقدینگی کافی ندارند. برخی از کارخانه‌ها مواد اولیه کافی دارند اما به دلیل قیمت پایین تولید انجام نمی‌دهند، از سوی دیگر مالیات ۹ درصدی صنعت دارو ۱۶ درصد بر قیمت دارو اثر می‌گذارد که مجلس تلاش دارد مالیات ارزش افزوده مواد اولیه دارو از ۹ درصد به یک درصد برسد. از سوی دیگر دولت تلاش می‌کند با واردات کمبود دارو را مرتفع کند که می‌توانست این اقدامات را از دو ماه قبل انجام دهد.

برخی از شرکت‌های پخش داروها را نگه داشتند که پس از گرانی دارو اقدام به توزیع دارو کنند، رییس جمهور اظهار داشتند که در این قضیه اهمال صورت گرفته است و باید سازمان بازرسی و قوه قضاییه تلاش کنند تا برخورد لازم با افراد خاطی صورت گیرد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *