آخرین اخبار
دارو در وزارت بهداشت نادیده گرفته شده

دارو در وزارت بهداشت نادیده گرفته شده

به گزارش دوشنبه های دارویی بهمن صبور، با حضور در برنامه «گفتگوی اجتماعی»‌ در مورد طرح دارویار بیان داشت: بهترین راهکار برای مشکل کمبود دارو این است که سازمان برنامه و بودجه یارانه دارو را به صورت مستقیم و به شکل نقدینگی به صنعت دارو منتقل کند تا در آینده نزدیک دچار مشکل نباشیم که […]

اشتراک گذاری
11 اردیبهشت 1402
621 بازدید
نویسنده : انجمن داروسازان ایران
کد مطلب : 962

به گزارش دوشنبه های دارویی بهمن صبور، با حضور در برنامه «گفتگوی اجتماعی»‌ در مورد طرح دارویار بیان داشت: بهترین راهکار برای مشکل کمبود دارو این است که سازمان برنامه و بودجه یارانه دارو را به صورت مستقیم و به شکل نقدینگی به صنعت دارو منتقل کند تا در آینده نزدیک دچار مشکل نباشیم که اگر این مهم انجام نشود تا دو ماه آینده در تامین داروهای ساده نیز دچار مشکل خواهیم بود.

وی افزود: مهمترین چالش در سیستم دارویی کشور این است که مسئولینی که در حوزه دارو و بهداشت تصمیمات کلان می‌گیرند تخصص این کار را ندارند و دارو را یک کالای استراتژیک نمی‌بینند.

صبور در ادامه با تاکید بر لزوم یکسان سازی بیمه پایه عنوان کرد: تا زمانی که بیمه‌ها به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند طرح‌هایی مانند دارویار موفق نخواهند بود و بایستی یکسان سازی بیمه پایه توسط دولت انجام شود.

وی تصریح کرد: کار اساسی که باید انجام شود یکسان سازی  بیمه‌های پایه کشور است چرا که هر بیمه‌ای به صورت جزیره‌ای قانون خود را دارد و این امر باعث چند گانگی می‌شود.

وی گفت: کارشناسان حوزه دارو عدد مورد نیاز برای اجرای طرح دارو یار را ۱۷۰ هزار میلیارد تومان تعیین کرده بودند که کمیسیون تلفیق آن را به ۱۰۵ هزار میلیارد تومان تبدیل کرد و در صحن علنی هم در بررسی تبصره ۱۴ بودجه، دولت یارانه دارو را  مبلغ  ۶۹ هزار میلیارد تومان تعیین کرد.

صبور اظهار داشت: طرح دارویار طرح خوبی بود و کشور به جز این راهکار راه دیگری نداشت چرا که منابع پایدار برای طرح دیده نشده بود.

وی با تاکید بر اینکه  بزرگترین ایراد این طرح اضافه شدن داروها به فهرست داروهای تحت پوشش بیمه است، اذعان داشت:  نباید با بودجه محدود لیست دارو‌ها را اضافه کرد بلکه باید توجه داشت داروهایی که وارد طرح می‌شود دارویی باشد که نیاز مردم است.

صبور لازمه موفقیت طرح‌ها را فراهم شدن مسائل زیر ساختی عنوان کرد و بیان داشت: طرح‌ها تا زمانی که منابع مالی و نقدینگی مستمر نداشته باشند قابل اجرا نخواهند بود.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *