آخرین اخبار

در گفتگو با مهر مطرح شد؛ بدقولی تأمین اجتماعی در پرداخت یارانه دارو

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران، به تشریح وضعیت بازار دارویی کشور بعد از اجرای طرح دارویار پرداخت. سیدعلی فاطمی، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در بحث پرداختی‌ها به داروخانه‌ها، سازمان بیمه سلامت خوش قول بوده و مطالبات تیر و مرداد را بابت فرانشیز و یارانه دارو، پرداخت کرده است. اما، سازمان تأمین اجتماعی بابت تیر و […]

اشتراک گذاری
02 آذر 1401
939 بازدید
کد مطلب : 700

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران، به تشریح وضعیت بازار دارویی کشور بعد از اجرای طرح دارویار پرداخت.

سیدعلی فاطمی، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در بحث پرداختی‌ها به داروخانه‌ها، سازمان بیمه سلامت خوش قول بوده و مطالبات تیر و مرداد را بابت فرانشیز و یارانه دارو، پرداخت کرده است. اما، سازمان تأمین اجتماعی بابت تیر و مرداد، هیچ پرداختی نداشته و پیش بینی هم می‌شد که سر قولشان نمانند.

وی افزود: چرا داروخانه‌ها که خریدهای خود را نقدی انجام می‌دهند، باید ۴۵ روز تا دو ماه منتظر بمانند تا پولشان را بگیرند.

فاطمی در مورد ادعای رفع کمبود اقلام دارویی، گفت: این موضوع تا حالا محقق نشده و به نظر می‌رسد باید تا پایان شهریور صبر کنیم تا رفع کمبودها دیده شود.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران، در ادامه به موضوع دریافت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده در هنگام ترخیص مواد اولیه دارویی از گمرکات اشاره کرد و افزود: این موضوع باعث افزایش هزینه‌های تولید دارو می‌شود که در نتیجه آن، مردم دچار آسیب خواهند شد.

وی با عنوان این موضوع که دریافت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده در گمرکات باعث شده برخی شرکت‌های دارویی کالاهای خود را ترخیص نکنند، گفت: این موضوع در مجلس مطرح شده و اصلاح آن با قید یک فوریت تصویب شده است.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران ادامه داد: قرار بود این موضوع با قید دو فوریت به تصویب برسد که نمایندگان با یک فوریت آن موافقت کردند. البته به نظر بنده، لازم بود با سه فوریت تصویب و همان روز بررسی شود. زیرا، تأخیر در چنین موضوعاتی، به کمبود دارو دامن می‌زند و مردم تحت فشار قرار می‌گیرند.

فاطمی گفت: با توجه به تعطیلی مجلس شورای اسلامی، باید منتظر ماند تا ببینیم وضعیت ترخیص مواد اولیه دارویی از گمرکات چه می‌شود.

وی افزود: بعد از اجرای طرح دارویار و آزاد شدن نرخ ارز، شرکت‌های دارویی مجبور شده اند نقدینگی خود را چند برابر افزایش دهند که این موضوع، با مشکلاتی برای تولید کنندگان دارو همراه بوده است.

فاطمی در ادامه به قیمت دارو بعد از اجرای طرح دارویار اشاره کرد و گفت: بعد از اجرای طرح دارویار، برخی اقلام دارویی که بیمه نبودند، تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و اگر بیمار با نسخه به داروخانه بیاید، هیچ افزایش قیمتی را پرداخت نخواهد کرد، مگر اینکه خودش نخواهد این داروها را با نسخه تهیه کند که در آن صورت، دارو برای آنها گران شده است.

وی افزود: ۱۱۹ قلم دارو که به عنوان داروهای OTC یا بدون نسخه بودند، بعد از اجرای طرح دارویار تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران تاکید کرد: به طور کلی بعد از اجرای طرح دارویار، شاهد ثبات قیمت دارو هستیم و قیمت برخی از اقلام دارویی نیز کاهش داشته است. اما، برای رفع کمبودهای دارویی باید صبر کرد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *