آخرین اخبار

مطالبات از بیمه؛ پاشنه آشیل طرح «دارویار»/ کمبود داروها چه زمانی کاهش می‌یابد؟

سیدعلی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، درخصوص وضعیت مطالبات داروخانه‌ها پس از اجرای طرح دارویار اظهار داشت: بیمه تامین اجتماعی و بیمه سلامت تاکنون بدهی‌های قبلی خود به داروخانه‌ها را پرداخت کرده‌اند. وی با بیان اینکه بیمه تامین اجتماعی ۸ ماه به داروخانه‌ها بدهی داشت گفت: این سازمان با […]

اشتراک گذاری
02 آذر 1401
905 بازدید
کد مطلب : 706

سیدعلی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، درخصوص وضعیت مطالبات داروخانه‌ها پس از اجرای طرح دارویار اظهار داشت: بیمه تامین اجتماعی و بیمه سلامت تاکنون بدهی‌های قبلی خود به داروخانه‌ها را پرداخت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه بیمه تامین اجتماعی ۸ ماه به داروخانه‌ها بدهی داشت گفت: این سازمان با توجه به دریافت دو هزار میلیارد تومان از سازمان برنامه و بودجه توانست بدهی خود به داروخانه‌ها را تسویه کند. بیمه سلامت نیز تیرماه را پرداخت کرده است اما بیمه تامین اجتماعی اکنون نیز سه ماه بدهی دارد و بعید می‌دانیم این پرداخت‌ها منظم شود.

فاطمی با بیان اینکه در ماه‌های اول اجرای هر طرحی در نظام سلامت پرداخت به داروخانه‌ها منظم می‌شود و پس از گذشت چند ماه روند پرداخت‌ها به رویه قبل بازمی‌گردد افزود: امیدواریم این روند منظم پرداخت‌ها ادامه داشته باشد و بدهی‌ بیمه‌ها به داروخانه‌ها به چندین ماه نرسد.

وی افزود: بیمه تامین اجتماعی به ما قول داده بود تا با اجرای نسخه الکترونیک پرداخت به داروخانه‌ها بروز شود اما شاهد بودیم که این اتفاق نیفتاد.

*وضعیت کمبودهای دارویی پس از اجرای طرح دارویار

فاطمی در پاسخ به پرسشی درخصوص وضعیت کمبودهای دارویی پس از اجرای طرح دارویار توضیح داد: امیدواریم با توجه به پولی که به سیستم تزریق شده است و کارخانه‌ها مشکل چندانی در زمینه تولید و تامین مواد اولیه ندارند تا پاییز به مرور کمبودهای دارویی کاهش یابد هرچند فعلا کمبود برخی اقلام دارویی احساس می‌شود.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران ادامه داد: آماری دقیق درخصوص کمبودهای دارویی وجود ندارد اما وضعیت کمبودها با ثبات است و رو به بهبودی است.

فاطمی با بیان اینکه داروهای بدون نسخه تحت پوشش بیمه قرار گرفته است افزود: این داروها با نسخه پزشک ارزانتر به دست بیمار خواهد رسید و در غیر این صورت بیمار باید هزینه دارو را به صورت آزاد بپردازد.

*هزینه ویزیت پزشک از هزینه خرید داروی آزاد بیشتر است

وی عنوان کرد: قیمت داروها بین سی تا صددرصد افزایش یافته است و به نفع بیمار است تا دارو را با نسخه تهیه کند، اما می‌بینیم که بسیاری از بیماران خرید ازاد دارو را ترجیح می‌دهند و عنوان می‌کنند هزینه ویزیت پزشک از هزینه خرید داروی آزاد بیشتر است!

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران تصریح کرد: داروهای بدون نسخه گران نشدند و قیمت آنها از یک سال قبل گران شده بود، برخی داروهای پرمصرف مانند داروهای پرفشاری خون بدون نسخه نیست و خرید آزاد آنها بسیار برای بیمار گران تمام می‌شود و لازم است بیمار با نسخه دارو تهیه کند و می‌تواند تا سه مرتبه از یک نسخه برای تامین دارو استفاده کند.

فاطمی با اینکه هیچ دارویی در عمل با نسخه گران نشده است گفت: مردم می‌توانند تخلفات دارویی را به سامانه ۱۹۰ گزارش کنند.

*پاشنه اشیل طرح دارویار

وی با بیان اینکه دیدن تجارب قبلی مانند پزشک خانواده و نظام ارجاع نشان می‌دهد که این طرح‌ها شکست خورده‌اند گفت: طرح تحول سلامت نیز به دلیل عدم حمایت بیمه‌ها طرح موفقی نبود. اکنون نیز طرح دارویار نیازمند حمایت جدی بیمه‌ای است و سازمان برنامه و بودجه نیز باید از این طرح‌ها حمایت کنند.

فاطمی گفت: پاشنه اشیل طرح دارویار بیمه و تامین اعتبار است. باید توجه کنیم تورم سالانه گریبان کارخانه داروسازی را می‌گیرد و نباید با قیمتگذاری دستوری تورم سالانه را نادیده گرفت.

وی افزود: اگر برنامه و حمایت مالی از دارویار صورت نگیرد و بعدا به شکست منجر شود مردم به هیچ وجه توان پرداخت هزینه داروها را ندارند و تحمل آن برای مردم دشوار خواهد بود.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران با بیان اینکه پاشنه آشیل طرح دارویار حمایت بیمه‌ای و تامین بودجه است گفت: دولت باید نگاه ویژه به این طرح داشته باشد تا مانند طرح تحول سلامت به شکست نینجامد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *