آخرین اخبار

نائب رئیس انجمن داروسازان کشور: مسئولان با فروش اینترنتی داروهای غیرمجاز برخورد کنند

دکتر ملک فاضلی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در برنامه «صبح و گفتگو» رادیو گفت وگو در مورد ممنوعیت فروش اینترنتی دارو اظهارکرد: وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو هیچ مخالفتی با تکنولوژی جدید ندارند اما سوء استفاده از تکنولوژی ما را وادار می‌کند که نسبت به حفظ سلامت جامعه، توزیع مناسب دارو […]

اشتراک گذاری
02 آذر 1401
1035 بازدید
کد مطلب : 694

دکتر ملک فاضلی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در برنامه «صبح و گفتگو» رادیو گفت وگو در مورد ممنوعیت فروش اینترنتی دارو اظهارکرد: وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو هیچ مخالفتی با تکنولوژی جدید ندارند اما سوء استفاده از تکنولوژی ما را وادار می‌کند که نسبت به حفظ سلامت جامعه، توزیع مناسب دارو به استناد تشخیص بیماری، رسیدن دارو به بیمار، پیشگیری از سوء مصرف دارو و جلوگیری از توزیع داروی تاریخ مصرف گذشته اقدام کنیم.

وی افزود: وقتی فروش و کیفیت دارو از چرخه اداری خارج باشد ما هم نمی‌توانیم بر کیفیت و سلامت و نحوه توزیع آن کنترلی داشته باشیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: پزشک داروساز در آن واحد که نسخه را دریافت می‌کند اول تجویز داروها و عدم اثرات متقابل داروها را کنترل می‌کند اما توزیع آنلاین دارو باعث می‌شود که این فرآیند دچار خلل شود چراکه عملاً نظارت پزشک داروساز حذف می‌شود.

ملک فاضلی گفت: علت به وجود آمدن ناصرخسروی مجازی این است که ما در ابتدای کار هستیم و کار را ناقص انجام می‌دهیم.

در ادامه برنامه، دکتر علی فاطمی نائب رئیس انجمن داروسازان کشور گفت: داروخانه یک موسسه پزشکی است که طبق قانون باید زیر نظر مسئول فنی داروساز اداره شود.

وی افزود: کنترل نسخه پزشک و کنترل داروهایی که توسط داروخانه خریداری و تحویل بیمار می‌شود باید توسط دکتر داروساز داروخانه انجام شود اما برخی پلتفرم‌ها که متأسفانه آزادانه در کشور دارو می‌فروشند هیچ یک از این مراحل را رعایت نمی‌کنند.

نائب رئیس انجمن داروسازان کشور تصریح کرد: پیک موتوری که دارو را به بیمار تحویل می‌دهد معلوم نیست داروها را از کدام داروخانه آورده است یعنی نام داروخانه مشخص نیست و هیچ فاکتوری را هم بابت فروش دارو ارائه نمی‌کند.

فاطمی تأکیدکرد: ما مخالف ورود تکنولوژی جدید و خدمات دارو به شیوه ایمن نیستیم اما رویه‌ای که الان در کشور اتفاق می‌افتد رویه اشتباهی است.

وی با اشاره به مصوبه هیئت وزیران در تیرماه امسال مبنی بر انضباط بخشی توزیع دارو از طریق کسب و کارهای اینترنتی و دیجیتالی گفت: سازمان غذا و دارو ضابطه‌ای را بابت توزیع دارو تهیه کرد که مسیر آن از خود شرکت‌های داروسازی به داروخانه هاست.

نائب رئیس انجمن داروسازان کشور اضافه کرد: وزارت بهداشت برای فروش اقلام غیردارویی نیز ضابطه‌ای تهیه کرد بطوریکه در حال حاضر بسیاری از داروخانه‌ها این مجوز را دریافت کرده و اقلام غیردارویی را به دست مردم می‌رسانند اما برای فروش داروهایی که به نسخه پزشک نیاز دارند باید سازوکار و خدمات ویژه‌ای فراهم کرد.

فاطمی گفت: ما با نسخه پیچی الکترونیکی و تحویل دارو به شکل اینترنتی مشکلی نداریم اما مهم این است که دارو زیر نظر مسئول فنی داروخانه تحویل شود تا دارو قاچاق و تقلبی نباشد و با قیمت مصوب و با دستور دکتر داروساز عرضه شود.

وی از وزارت بهداشت و مجلس و قوه قضائیه تقاضا کرد که ضمن برخورد با رفتارهای غیرقانونی در این حوزه، زیرساخت‌های رسمی را نیز ایجاد کنند چراکه به قول ریاست قبلی سازمان غذا و دارو برخی پلتفرم‌های دارویی تبدیل به ناصرخسروی مجازی شدند و انواع و اقسام داروهای غیرمجاز که از نظر قیمت و کیفیت دچار اشکال هستند از طریق پلتفرم‌های مجاز توزیع می‌شوند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *