آخرین اخبار

نایب رییس انجمن داروسازان ایران با بیان اینکه طرح دارویاری به نفع مردم و نظام سلامت کشور است،

نایب رییس انجمن داروسازان ایران با بیان اینکه طرح دارویاری به نفع مردم و نظام سلامت کشور است، به برخی چالش‌های این طرح برای داروخانه‌ها اشاره کرد و گفت: درخواست ما این است که در طرح دارویاری زمان مشخصی را برای تسویه حساب با داروخانه‌ها اعلام کرده و به آن پایبند باشند. دکتر علی فاطمی […]

اشتراک گذاری
02 آذر 1401
1180 بازدید
کد مطلب : 728

نایب رییس انجمن داروسازان ایران با بیان اینکه طرح دارویاری به نفع مردم و نظام سلامت کشور است، به برخی چالش‌های این طرح برای داروخانه‌ها اشاره کرد و گفت: درخواست ما این است که در طرح دارویاری زمان مشخصی را برای تسویه حساب با داروخانه‌ها اعلام کرده و به آن پایبند باشند. دکتر علی فاطمی ‌با اشاره به طرح دارویاری و تاثیر آن بر نحوه ارایه خدمت داروخانه‌ها، گفت: به‌طور کلی فلسفه این طرح بسیار خوب است. البته طرح‌های دیگری هم که در حوزه سلامت اجرا شد اما به سرانجام نرسید، اعم از طرح تحول سلامت، پزشک خانواده و… خوب و موثر بودند. بدون شک این طرح هم به نفع مردم و نظام سلامت است، اما در عمل از آنجایی که این طرح‌ها در مواقعی در اجرا ضعف دارند، امیدواریم موارد ضعف برطرف شده و ادامه یابند.

    انتقال یارانه دارو به انتهای زنجیره تامین

او افزود: طرح دارویاری همانطور که از نامش هم مشخص است، قرار است یارانه دارو را جابه‌جا کند. قبلا یارانه دارو به حلقه اول زنجیره تامین دارو یعنی شرکت‌های داروسازی ارایه می‌شد تا مواد اولیه و … را وارد کنند، اما در حال حاضر این یارانه به حلقه آخر زنجیره تامین دارو که داروخانه است، داده می‌شود.

    با اجرای «دارویاری» شرکت‌های  دارویی دیگر معطل تامین ارز دارو نمی‌مانند

فاطمی ادامه داد: در عین حال در سیستمی که یارانه دارو به شرکت‌ها داده می‌شد، ابتدا شرکت‌ها پول را گرفته و بعد مواد اولیه را وارد و دارو را تولید می‌کردند. با اجرای این طرح شرکت‌های دارویی دیگر معطل ارز ۴۲۰۰ تومانی نمی‌مانند و همیشه هم ارز نیمایی در دسترس است و واردات و تولیدشان را انجام می‌دهند.

    درخواست داروخانه‌ها  در طرح «دارویاری»

او با بیان اینکه یکی از چالش‌های طرح دارویاری برای داروخانه‌ها این است که داروخانه نمی‌تواند پیش از فروش دارو پول آن را دریافت کند، گفت: به‌طوری که اعلام شده داروخانه باید ابتدا پول را به بیمه‌ شده بدهد و بعد پول را به داروخانه پرداخت می‌کنیم، ‌اما اینکه زمان پرداخت به داروخانه‌ها چه زمانی است، متاسفانه در طرح دارویاری مشخص نشده و سند و مستندی از طرح هم فعلا در اختیار ما قرار نگرفته است.

    طلب ۸ ماهه داروخانه‌ها از بیمه‌ها

فاطمی با اشاره به سابقه پرداخت‌های بیمه‌ها و دولت، گفت: متاسفانه همیشه پرداخت‌های داروخانه‌ها با تاخیر مواجه بوده است. در عین حال در حال حاضر هفت تا هشت ماه است که بیمه‌های دولتی پول داروخانه‌ها را نگه داشته و مطالبات را پرداخت نمی‌کنند که این هم معضلی برای داروخانه‌هاست. او افزود: در این طرح اگر همه ذی‌نفعان در آن دخیل باشند و مهم‌تر اینکه ساز و کار جریمه‌ای در صورت تاخیر در پرداخت‌ها در نظر گرفته شود، طرح به خوبی پیش می‌رود. طرح دارویاری طرح بسیار خوبی است. به‌طوری که از قاچاق معکوس دارو جلوگیری می‌کند، در بلندمدت می‌تواند منجر به کاهش کمبودهای دارویی باشد و جلوی هدررفت منابع را هم می‌گیرد و مزایای دیگری هم دارد، اما اشکالات اجرایی آن هم باید پیش‌بینی و دیده شود. در حال حاضر داروخانه‌ها می‌گویند زمانیکه ۷۰ درصد پول‌مان را از سازمان‌های بیمه طلبکار بودیم، بیمه‌ها با هفت تا هشت ماه تاخیر پرداخت می‌کردند که به زور تحمل می‌کردیم. حال با افزایش پوشش بیمه‌ای ممکن است، میزان سهم بیمه‌ای که در اختیار دولت است افزایش یافته و بیشتر به ما بدهکار شوند. بنابراین اگر مطالبات را به موقع پرداخت نکنند، داروخانه‌ها زمین می‌خورند.

    لزوم پرداخت‌های به موقع  به داروخانه‌ها در طرح دارویاری

فاطمی با بیان اینکه با اجرای طرح دارویاری بار مالی داروخانه‌ها افزایش یافته و به سرمایه در گردش بیشتری برای خرید دارو نیاز دارند، ‌گفت: بنابراین درخواست ما این است که زمان مشخصی را برای تسویه حساب با داروخانه‌ها اعلام کرده و به آن پایبند باشند. اگر هم به هر دلیلی دستگاه دولتی نتوانست پول را به موقع پرداخت کند، ملزم به دادن خسارت دیرکرد باشد، داروخانه‌ها در اجرای این طرح باید حمایت شوند تا وقتی حجم مطالبات داروخانه‌ها بالا می‌رود داروخانه‌ها در ارایه داروی بیمه‌ای دچار مشکل نشوند. بنابراین لازم است داروخانه‌ها در این طرح حمایت شوند و تامین اعتبار و پرداخت‌ها به موقع انجام شود.

    پیش‌پرداخت به بیمه‌ها  برای طرح دارویاری

او با بیان اینکه در عین حال بیمه‌ها باید مکلف باشند که اعتبار دارو را در همین حوزه هزینه کنند، گفت: اعلام شده است که بیمه‌ها برای اجرای طرح دارویاری اعتباری را دریافت کرده‌اند، اما اکنون یک هفته از اجرای طرح گذشته و هنوز یک ریال به داروخانه‌ها نپرداخته‌اند. حتی معوقات‌شان را هم به داروخانه‌ها پرداخت نکرده‌اند تا داروخانه‌ها دلگرم شوند. البته بیمه سلامت خوش‌قول‌ترند، اما تاخیر تامین اجتماعی زیاد است؛ آن هم در نسخ کاغذی. خودشان اعلام کردند که داروخانه‌ها نسخ کاغذی را دریافت کنند و خودشان به صورت الکترونیک کنند و اعلام شد که ۴۰۰۰ تومان هم بابت این کار به داروخانه‌ها پرداخت می‌کنند. این درحالی است که تمام عهدهایشان را زیر پا گذاشتند، نه ۴۰۰۰ تومان را محاسبه کرده و پرداختند و پول نسخه‌ای را هم که داروخانه به الکترونیک تبدیل کرده، نمی‌دهند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *